måndag 18 oktober 2010

Distriktsmästare 2010!!

Två tävlingar har hunnit köras sen jag (Tobias) skrev här sist, Runt Mjölkpallen Pokalen i Gnesta samt hemmatävlingen och årets "avslutning" KMK-trofen.
För att kort summera så gjorde jag och Johan en stark insats i Gnesta när vi åkte onotat för första gången på länge. Det kändes ovant, och tempot blev inte det bästa, men vi körde endast tävlingen för att plocka poäng i DM, där vi utökade ledningen i VOC-Elit, men tappade en poäng i totalen för Standardbilar. Men allt vi behövde göra i finalen var i princip att ta oss i mål och DM-titeln var vår.

Och finalen var hemmatävlingen KMK-trofen, som avslutade både SM, MRC och DM. Och eftersom det var hemmatävling vill man ju "visa framfötterna."
Dock fungerar det inte riktigt från start. Tempot känns bra, men bilen sladdar och far över vägen, och Johan kommer lite ur takt med noterna mitt inne på sträckan. När jag dessutom siktar fel in i en sväng och får börja om för att inte klippa en sten mitt i framhjulet så visade det sig i mål att vi tappat tid. Närmare 13 sekunder för att vara exakt!

Försöker öka ytterligare på knixiga SS2, men tappar ytterligare 5 sekunder, utan att egentligen förstå varför. Anton Sountausta i täten måste ha laddat stenhårt.

Inne i service blir det till att knacka lite fälgslag. Jag känner mig fruktansvärt frustrerad över att inte lyckas prestera på den nivån jag vet Johan och jag kan. Så på SS3 får vi ur oss allt och lite till. Den 9,7km långa Nästorp avverkas i ett högt tempo. Så snabbt att vi vinner sträckan med 6 sekunder före Niklas Östmark i sin Suzuki. Som jämförelse kan vi säga att vi bland de 80 talet ekipage som deltog i "DM-delen" hade 18 tid totalt , 9:e tid totalt i 2WD, 6:e snabbaste RWD samt fick bara stryk av endast en Otrimmat 2WD i SM. (Även om SM är svårt att jämföra emot eftersom de åker på enhetsdäck)
Tyvärr startade vi tidigt i klassen denna dag, så det var svårt att riktigt hålla koll på hur vi låg till. Därför blev det inte någon större satsning på SS4, även om vi inte "söndagsåkte" för det. Tyvärr tappar vi lite tid i Vannala-böjen, då vi var väldigt varnade för svängen och tog det för försiktig, och fick dessutom lite problem i ett vägbyte någon kilometer senare när växeln ville hoppa ur på det dåliga partiet.
Så vi fick konstatera att vi slutade på en besvikande 4:e plats i klassen, 9 sekunder efter segrande Anton (Grattis till dig och co-driver Andreas Peters!), 2,9 sekunder efter Lars Ohlson på andra plats och endast 1,4 efter Niklas Östmark på tredje.

Men viktigast av allt så var denna fjärdeplats mer än väl tillräckligt för att ge oss DM-titeln, både totalt i Standardklassen och i VOC-Elit/Grp N!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar