onsdag 21 juli 2010

Gästabudstrofen Emil

Med lite små trassel och fin justeringar in i det sista, bl.a. fick vi byta ut den nya kylaren som vi monterat då det gick hål i den under provkörning och som vi trodde berodde på att en sten slagit in i kylaren men som skulle visa sig senare vara mer avancerat... Så begav vi oss ner redan på Fredagen innan tävling till Nyköping för att testa då dom hade fri träning på deras folkrace bana. Dom hade lagt upp det som så att man åkte två varv och på tid, så jag drog ut en vända först för att se att allt funka och åkte sen till servicebilen igen. Allt kändes skit bra, hur kul som helt!

Sen åkte vi ut och åkte två vändor på raken och när jag är på väg upp till servicebilen tittar jag ner på temperaturmätaren och ser att det stor onormalt högt så jag snabbar mig upp och parkerar, och ser jag jag stannat att det kommer ett skapligt moln från under huven... NEJ tänkte jag och trodde bilen kokar. Tobbe rycker upp huven och vi ser att det är hål i den här nya kylaren också... På precis samma ställe som sist!! Då visar det sig att motorn rör sig för mycket i orginal motorkuddar så kylfläket som drivs av motorn gått in i kylaren när det börjar hoppa.

Så det var bara att lasta och åka hem igen... Som tur va så hade jag yttligare en ny kylare stod på firman som vi kunde använda(bra att jobba på Bil & Fritid) och sen demontera vi orginal fläkten och montera en elfläkt till ACn från en Volvo 940 framför kylaren lite provisoriskt. Så vi gick och la oss halv ett på natten... Men klara blev vi i alla fall. Tack Tobbe, Robert och Kristoffer för hjälpen!

Då till själva tävlingen.

Man va jätte pigg när man vakna på morgonen, men det var bara att bita i det sura och åka neråt. Skulle ha med mig Kristoffer Gustavsson från Björkvik för första gången bredvid mig.

Kändes lite konstigt att man skulle åka rally då det va över ett år sen jag åkt sist och då va det med den vita Volvo 240 VOC vi hade då, men det skulle bli roligt att se hur den gick och hur den hantera på vägen.

Med all besiktning klar utan några problem så va det bara att bege sig mot start och mål som va vid Björshult banan som vi vart på kvällen innan och påbörja den långa väntan innan start.

Ut då mot den första sträckan som va ända uppe i Björkvik, och sen fram till startgroparna, då säger en av startpersonalen att det luktar glykol... Jaha tänkte jag, säg inte att nya kylaren läcker men tänkte att det också kunde va att den tryckte ur sig lite överskott, så vi starta men höll lite koll på vattemtempmätaren och det va aldrig några bekymmer. Men vilken rolig och lättkörd bil, nu kanske det inte gick så fort nån gång, men man fick bilen dit man ville.
SS2 hade vi blivit varnade för lite allt möjligt, bla att det skulle bli väldigt dåligt från första vägbytet. Fram dit gick allt väldigt bra, så bra att jag missa just det vägbytet lite... Visst va det lite dåligt sen men inte jätte farligt, men tog det väldigt lugnt eftersom det ända va nya bilen och ville verkligen komma imål. Sen efter ett par km komemr jag ikapp min gamla GrpH Golf som starta före mig och får ligga bakom honom fram till avåkar högern där han släpper om oss. Tur det kanske så vi inte åkte av som dom flesta andra... Så efter det satte vi upp lite fart igen då vägen också blivit mycke bättre och resten av sträckan funka utan några bekymmer. Förutom en lite skev bakfälg som låg emot bärarmen och slog.
SS3 va våran hemma klubb som hade hand om så det vart lite snack innan vi åkte iväg. Den va ganska spårig till och från men ändå ganska rolig.
SS4 och SS5 rulla på utan några som helst bekymmer eller aha upplevelser.
SS6 kände jag till lite grann och visste att den va fin och rolig. Så den tänkte jag att här kan vi öka tempot lite grann för att testa. Och det gjorde vi, noterna funka jättebra även om jag kanske inte riktigt lyssna alla gånger och inte lite heller på dom men varken jag eller Kristoffer har åkt mer än nån enstaka tävling med noter. Jag bromsa rakt fram i ett vägbyte där det gick ganska fort en stund och Kristoffer inte hann med men inget dramatiskt. Sen till sista sväng... Jag får noten h2/krön två gånger av Kristoffer två gånger men kopplar inte utan håller mer eller minder i över krönet. Som tur var så var det bara ett gärde på yttern och jag hinner precis räta ut bilen från den sladd som jag hade över krönet. Så det vart inga skador på bilen och det var bara att fortsätta och åka över mållinjen. Och vad vi skratta när i kom imål...
SS7 sen tog vi det ganska lungt med tanke på vad som hände innan och det var också sista sträckan så nu var vi ju nästan imål i första rallyt med bil.

Som sammanfattning då så funka bilen jätte bra hela rallyt och är jätte nöjd med den. Trodde väl igentligen inte innan rallyt att det skulle gå så smärtfritt igenom hela rallyt, eftersom bilen va nybyggd och vi haft lite småtrassel innan. Och att den skulle vara så lättkörd och rolig.
Nu får vi se, jag har ganska mycket att göra om helgerna med en del race helger. Både STCC med Cheva Teamet och sedan även hjälpa Bilteknik Motorsport under GT serien. Men ska försöka åka i Askersund den 25/9, självklart också när vi har SM-avslutingen här i Katrineholm, men förmodligen som föråkare och åka innan SM fältet så man får åka båda vänderna. Och sen ska jag även åka RIXpokalen helgen efter tänkte jag. Sen får vi se, vill åka i Odensbacken om dom kör i år igen, mycket roliga vägar där.
Sen ska även Tobbe göra ett inhopp i bilen, förmodligen i Marknadsnatta är det tänkt som tack för att han vart med och hjälpt så mycke under bygget.
Så i Oktober får BMWn verkligen gå, det blir 3 helger i rad där som den kommer få gå tävling om allt funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar